Keresés   Használat   Impresszum
Használat

A feladatgyűjtemény elméleti összefoglalót és feladatokat tartalmaz. Az elméleti összefoglalóban megtalálhatók a szükséges definíciók, tételek és jelölések.

A feladatokat témakör szerint, vagy egyedi azonosítójuk szerint lehet kiválasztani. A témakör, kidolgozási szint, ill. formátum kiválasztása azt a célt szolgálja, hogy a rendszer felajánlhassa azokat a feladatokat, amelyek a kívánalmaknak megfelelnek. Egy-egy konkrét feladat megnyitása után minden létező formátum és minden kidolgozási szint kiválasztható a kezdeti kiválasztástól függetlenül.

Témakör: A témakör kiválasztásánál ajánlott a témakör megfelelő szűkítése, mert ellenkező esetben a rendszer az összes témakör feladatait felajánlja, ami igen sok lehet.

Kidolgozás szintje: A feladatok három részletezettségi szinten tekinthetők meg, illetve a dokumentum lehet elméleti áttekintés is:
• Feladat
• Feladat eredménnyel
• Feladat eredménnyel és magyarázattal
• Elmélet

Ha csak elméleti áttekintést szeretnénk, akkor feltétlenül jelöljük ki kereséskor az "Elmélet" választást. Ha a dokumentumot PDF formátumban olvassuk, akkor a PDF szövegében "Feladat" szinten is és a "Feladat eredménnyel és magyarázattal" szinten is linkek vezenek a megfelelő elméleti összefoglalókhoz.

Formátumok: Az anyaghoz (kevés kivétellel) három formátumban lehet hozzáférni: PNG, PDF, és TEX. A PDF és TEX formátumú fájlok a hozzájuk tartozó ábrákkal együtt letölthetők.

Azonosító: Ha egy feladatot az azonosítója szerint akarunk kiválasztani, akkor az azonosítóját ebbe az rubrikába kell írni. Ebben az esetben ez az egyetlen feladat jelenik meg a keresőben.

A feladatok megnyitáskor mindig új ablakban jelennek meg, azaz egyszerre több is nyitva lehet. A keresés eredményében felsorolt feladatok azonosítója mellett néhány szóban utalunk a feladat tartalmára, továbbá arra, hogy inkább gyakorlati, vagy inkább elméleti jellegű, valamint a nehézségi szintjére.
• Alapszintű az a feladat, amelyet a definíciók és tételek ismeretében mindenkinek könnyen meg kell tudni oldani. Az ilyen kérdések olyanok, amelyek dolgozatok "beugró" részében szerepelhetnek.
• Közepes az, amelynek megoldása rutinszerű, dolgozatban még számonkérhető, de nagyobb számítási igénye, vagy összetettebb volta miatt nem a "beugró" részben.
• Nehéz az, amelynek megoldásához vagy ötlet kell, vagy nagy számítási igénye miatt pl. a szerző az adott formában dolgozatba már nem tenné, de házi feladatnak ajánlható.

Egy feladaton belül általában több kérdés van. Ezek vagy egy egyszerű fogalomra vagy eljárásra vonatkoznak több, különböző esetben, vagy egy nagyobb anyagrész több különböző fogalmára egyetlen függvénnyel, ill. egyetlen alapesettel kapcsolatban. A kérdések nehézségi szintje egy feladaton belül olykor különbözhet. Egy kérdéshez több különböző megoldási mód is tartozhat. Szemléletalakítás végett olyan megoldásokat is közlünk, amelyek nem az adott témakörön belül vannak. Az ilyen feladatok tehát többször is előfordulhatnak a feladatgyűjteményben, mert a másik témakörben is szerepelhetnek.

A "Mintapéldák" altémakörben főleg olyan példák szerepelnek, amelyek tételek "illusztrációi". Pl., ha a tétel egy elégséges feltételt állít, akkor példát mutatunk arra, hogy az nem szükséges; ha egy tételben az állításhoz több feltétel is tartozik, akkor példá(ka)t mutatunk arra, hogy egyik sem elhagyható, stb. Ezek a feladatok is előfordulhatnak a feladatgyűjteményben máshol is.

A PDF formátumú fájlokból linkek vezetnek a megfelelő elméleti összefoglalóhoz, ill. illusztrációkhoz. Az .mt kiterjesztésű 3D-s illusztrációkat vagy a Mathematica-val, vagy az ingyenesen letölthető Wolfram CDF Player-rel lehet megtekinteni, ami letölthető a http://demonstrations.wolfram.com/download-cdf-player.html oldalról.

A feladatgyűjtemény felépítésénél a következő szempontokat igyekeztünk szem előtt tartani:

Az oktató könnyen találjon előadásához mintapéldát, könnyen tudjon házi feladatot kiadni, dolgozatot összeállítani, esetleg több verziót is (hiszen a részletes megoldásból rögtön nyilvánvaló a megoldáshoz szükséges munka). A diák a részletes megoldásokból jobban, könnyebben megértse az anyagot, és egyúttal mintát lásson arra, hogyan kezdjen neki egy feladatnak.

A feladatgyűjteményt folyamatosan fejlesztjük. Megjegyzéseiket, javaslataikat a szep@math.bme.hu e-mail címre küldhetik.

Copyright BME TTK 2013 | Készítette: Dr. Szép Gabriella | Üzemeltető: Gergi Miklós

mgergi@math.bme.hu